eat IT

eat IT

Hecceljük a hekket

2010. december 07. - eatit

Pénteken """balatoni""" hekk lesz a menüben, de a hekk csak viccből nevezhető balatoninak, mert tengeri halról van szó.

Pontosan milyen halfajt takar a hekk elnevezés? Első helyes megfejtőnk vendégünk a hekkre pénteken.

Erről azért nehéz lesz felismerni.

Kérünk benneteket, a jószág latin nevével is rukkoljatok elő, akkor nem lesz félreértés. Meglesz nagyon gyorsan így is.

A bejegyzés trackback címe:

https://eatit.blog.hu/api/trackback/id/tr452494867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scout 2010.12.07. 08:37:49

Váradon sokszor veszek hekket, és megsütöm tejszinesen-foghagymásan a lerben. A zacskón Merluciu-t ír. A román az egy latin nyelv, tehát a latin megnevezés kb. merluccius vulgaris ;)

barnorbi 2010.12.07. 08:56:54

A hekk a tőkehal félék csoportjába tartozó, világtengerekben nagy rajokban úszó, apró halakkal táplálkozó ragadozó hal. Magyarországra Argentínából és Chiléből érkezik a legtöbb hekk összepréselt nagy tömbökben, és leginkább fagyasztott állapotban.

Hekk= en: Hake (us whiting), fr: Merlan, de: Seehecht, törökül berlam baligi, latinul Merluccius merluccius

scout 2010.12.07. 10:13:11

Ezt az oldalt te szerkeszted?

www.diningguide.hu/?tPath=/print/lexikon&article_print=yes&article_id=2286

egyébként az 1911-es Encyclopedia Britanica és sok-sok szótár alapján a latin megnevezés "merlucius vulgaris". A te általad megnevezett faj az európai hekkre vonatkozik.

csaba.lakatos 2010.12.07. 10:34:20

A merluccius, - magyarul csacsihal vagy heck – bajusztalan tengeri csukafajta, tőkehal.

Gabor57 2010.12.07. 13:24:41

Merluccius merluccius

eatit 2010.12.07. 16:42:26

Nem mi szerkesztjük a dg-t, de pont azért bátorkodtunk bedobni a kérdést, mert idén nyáron több médián is végigsöpört a mi az a hekk téma.
A hekk, magyarul csacsihal, Merluccius vulgaris, de a Merluccius merluccius, vagy az Argentína mellől érkező egyedek, Merluccius hubsi is végezhetik a papírtálcán.
Scout gratulálunk, jelszó megy privátban! A többiek is ügyesen képben voltak.

csaba.lakatos 2010.12.08. 07:51:59

@eatit: nem kötekedésként, de scout válasza nem jó, mert nem válaszol a kérdésre.
Idézem:
"Pontosan milyen halfajt takar", majd ezt írod: "a jószág latin nevével IS rukkoljatok elő".
Ez alapján a tőkehal + Merluccius vulgaris/merluccius/hubsi kombó a helyes válasz, amit először barnorbi írt be helyesen.

eatit 2010.12.08. 11:06:32

@csaba.lakatos: ööö, de barnorbi meg a csacsihalat nem írja, ami a magyar neve, a tőkehal csak a nagy banda összefoglaló neve, szóval ennyi erővel senki se, mert csacsihal, földközi tengeri vagy szürke tőkehal, és latin név a tökéletes válasz a végső kérdére: 42
:)

Mocskos politikus 2010.12.08. 11:23:15

Ha nem tudnám hogy mi ez, azt hinném hogy valami nőpótló eszköz.. :DDD

csaba.lakatos 2010.12.08. 13:04:48

@eatit: hehe, akkor én nyertem, mert én mindent írtam :P

scout 2010.12.08. 14:41:54

@csaba.lakatos: csakhogy a válaszod 10:34kor jött. szerintem az is számít, hogy egyesek a napot az eat IT-val kezdik, mert nélküle el se tudnák képzelni!
Nállunk merluciu és kész, a legtöbb erdélyi nem tudja, nem tanulta mi az a tőkehal.
Ha te nem fogod fel, hogy dédnagyapámat bomba találta Doberdónál, és ezért a családom átköltözött Debrecenből Váradra, ahol én megszülettem és ezért nem lett esélyem suliban a tőkehalról tanulni, akkor legyen a tied a nyeremény.
Barnorbi nem tudta, kiguglizta és ismerte Ctrl+C-t Ctrl+V-t. Én nem gugliztam ki! És még a leghamarabb is néztem rá a blog-ra.

Gabor57 2010.12.08. 15:15:42

egy adag tőkehalon (csacsihalon, hekken, tonhalon) kell veszekedni?

csaba.lakatos 2010.12.08. 15:25:13

@scout: nem igazán értem miért kell elkezdeni személyeskedni meg belekeverni a dédnagyapád. Ha ennyire az életed múlik azon a hekken, akkor fogyaszd egészséggel, ezen nem fogunk összeveszni. Volt egy kérdés, ami két részből állt és a kiírás szerint az nyer, aki jól válaszol a kérdés mindkét részére. Neked ez nem sikerült. Azzal sem vagy előrébb, hogy nem kerestél rá, senki nem tiltotta a kereső használatát, én is rákerestem. Az megint teljesen mindegy, hogy mikor érkezik a helyes válasz, nem elsőzni kell, hanem helyesen válaszolni ... Elolvasok egy kérdést és válaszolok rá, ennyi. Ha meg hibát vélek felfedezni, akkor jelzem. Ennyi. Nem kell ezt túlragozni. Egyébként is megnyerted a halat, nem értem a kifakadásodat.

scout 2010.12.08. 16:10:37

Nem a halon veszekszünk. Nekem ilyen módon már nem is kell, nem fogom elfogadni.
Csabának kívánom éljen ő is 27 évet szorványban és aztán essen jól neki, mikor a tőkehalról faggatják magyarul. Talán ha a dédnagyapám meg mások nem harcoltak volna, akkor most Debrecen, Miskolc is a határontúl lenne, és akkor Csaba is megtapasztalta volna.
Ami még a 15:25:13-es hozzászólásnál idegesít, hogy Csaba képtelennek vagy lustának tart arra, hogy kiguglizzam a hekk-et. Merthát én hamarabb láttam a topikot, csakhogy nem voltam képes guglizni. Ezért nem érdemlek meg semmit.

Gabor57 2010.12.08. 16:14:20

A hekk – a tengeri sütőhal – jó ideig még a hivatalos magyar halfogyasztási statisztikákban is tonhal néven szerepelt. Az elnevezés egy egyszerű áthallásból adódott. A hekk latin neve: merluccius, spanyolul merluzának hívják, magyar megfelelője a közönséges tőkehal. Ebből a tőkehalból lett aztán – mint a régi egymás fülébe sugdosós gyerekjátékban, amikor az utolsó által hangosan kimondott szónak már semmi köze sem volt az első által kitalált és elsustorgott szóhoz-szóval - tonhal. És őrizte ezt a viszonylagosan ismert nevet sok éven keresztül. Szerencsére aztán egy hozzáértő halbiológus, aki nemcsak a halakat ismerte, hanem a statisztikákat is, szóvá tette és kijavíttatta ezt a hibát. Így aztán a merluccius visszaváltozott közönséges tőkehallá.

(www.diningguide.hu/lexikon/etterem-informacio-2658)

csaba.lakatos 2010.12.08. 21:29:44

@Gabor57: Ha mindenki rosszul tudja, akkor az lesz a jó vagy mire akarsz kilyukadni Gábor? :) ;)

csaba.lakatos 2010.12.08. 21:34:44

@scout: én meg továbbra is azt kívánom, hogy ne személyeskedjünk!

csaba.lakatos 2010.12.08. 21:44:01

@scout: Ha mindenképpen folytatni akarod, akkor keress meg személyesen.

eatit 2010.12.09. 08:08:25

Jóreggelt Urak,
legyetek szívesek, ne lyukadjon már vitába szegény hekk, ezzel a latin témával így is túlbetonozottnak éreztük a játékot, most akkor a következő mi legyen? Matematikai feladvány?
Azt bírnátok, mi?
:)
www.youtube.com/watch?v=tgeu_R4wKXg

Gabor57 2010.12.09. 09:02:45

Utólsó hozzászólás Hekk ügyben:
@ csabi: semmi baj, ha valamit rosszul tudok és kijavítanak, vagy elírok valamit és akkor jön a javítás. Mivel én egy vén kecske vagyok, még emlékszem azokra az időkre, mikor tonhalnak (hibásan) nevezték a hekket! Ezért bátorkodtam ezt a nevet is hozzászólásomba bevenni. Nem fog többé előfordulni!!
@ EatIT nem kell matek, minden patika!

bujdosot 2010.12.09. 09:05:12

Hű mi megy itt...Nem hogy örülnétek, h van egyáltalán ilyen lehetőség, h ingyen kaphattok/kaphatunk valamit. :)

@Csaba: Te is rosszul olvastad, mivel most igenis számított, h első legyél :P :)

csaba.lakatos 2010.12.09. 09:13:58

@bujdosot: első helyes megfejtő :P
(szerintem az elsőzést nem teljesen úgy értettem, ahogy Te :))

bujdosot 2010.12.09. 09:17:37

@csaba.lakatos: Lehet...ez esetben bocsi :P

scout 2010.12.09. 11:53:46

Nem kellett volna elejétől kezdve reagáljak. Nem értem azokat az embereket, akik, miután el van döntve ki mit kap, "fellebeznek", kötölözködnek, nem bírják elfogadni a döntést, ami nem is tartozik rájuk. Én nem azért írtam az első hozzászólásom, mert nem tudok egy hekket megvenni/elkészíteni. Egyszerüen csak szeretek játszani. Ha valaki más nyer, szó nélkül elfogadom. Szomorú, de ez mostmár sajnos nem játék.

Balatonrajongó 2010.12.09. 11:59:29

Szia ez nagyon jó! Szeretnélek meghívni vendég bloggernek a www.balatoniwiw.hu közösségi oldalra, ahol naponta több ezren olvasnák szívesen az írásaidat. Üdv, Virág

idspispopd 2010.12.10. 11:01:31

látogatásnövelés ala Balatonrajongó2010... kit érdekel az oldalad? már bocs, ez egy belső közösség :)

idspispopd 2010.12.10. 11:03:33

úgy értem egy zárt közösség oldala, nem reklámblog...
süti beállítások módosítása